Hiába várták sokan, 2022 nem hozta el a növekedést az Egyesült Királyság autógyártása számára, tavaly csupán 775 ezer személyautó készült a szigetországban, amely közel 10 százalékos visszaesést jelentett 2021-hez képest. A jövő ugyanakkor biztató, az előrejelzések szerint az idei év már a bővülésről szólhat a sokat szenvedett iparág számára.
A szegény embert az ág is húzza, tartja a mondás, amely különösen igaz a legendás brit autógyártásra, amely az elmúlt években elképesztő vesszőfutáson megy keresztül. A Brexit, a koronavírusjárvány miatti szigorú intézkedések, a globális chiphiány, az ellátási láncokkal kapcsolatos problémák és az egekbe szökő energiaárak hatására a szemünk láttára vált valóra a katasztrófa a szigetországban, ahol az autógyártás évtizedek óta nem látott mélypontra zuhant. A legfrissebb autógyártási statisztikák pedig ismét megerősítették, borzasztóan nehezen megy a válságból történő kilábalás, érdemi javulásra csak 2023-ban számíthatunk.
Az Intel állítólag több ezer dolgozó elbocsátását tervezi, a részletek a negyedéves eredményekkel együtt derülhetnek ki, amelyek október 27-én kerülnek publikálásra. Legutóbb több mint 6 éve, 2016 első negyedévében került sor hasonlóra, akkor 12 000 dolgozójától vált meg a vállalat - íja a Marketwatch.
Érdemi javulást vár az év végére a globális félvezetőhiányból fakadó alkatrészellátásban az Audi Hungária járműgyártásért felelős igazgatója. Les Zoltán a RE:FACT podcast adásában beszélt arról is, hogy egyelőre hétfőtől péntekig tudnak termelni a győri Audinál. A háború okozta beszállítói gondokat jelenleg tudják kezelni, és igyekeznek megtartani az ukrán beszállítópartnereket is. Les Zoltán az iparági trendek alakulásával kapcsolatban elmondta, hogy a 2030-as évek első éveiben térnek át teljesen az elektromotorok gyártására. Az önvezető autózásban 2025 környékén vár szintlépést, a teljesen autonóm járművek kora csak hosszú évek múlva jön el.
A Volkswagen-csoport arra számít, hogy a globális chiphiány a korábban vártnál tovább fog tartani – jelentette ki Arno Antlitz, a német autógyártó pénzügyi vezetője az Automotive News Europe beszámolója szerint.
A félvezetőipar globális forgalma 2021-ben 555,9 milliárd dollár volt, ami minden idők legmagasabb éves forgalma, és 26,2 százalékos növekedést jelent a 2020-as 440,4 milliárd dolláros forgalomhoz képest - közölte a Félvezetőipari Szövetség (SIA) hétfői közleményében.
Gina Raimondo amerikai kereskedelmi miniszter szerint legfőbb ideje, hogy a törvényhozók elfogadják azokat a jogszabályokat, amelyek segítenének megszüntetni a kritikus, világjárvány okozta félvezetőhiányt, ami már több mint egy éve tart.
A járvány okozta összeomlás után a legtöbb szereplő erőteljes felpattanásra számított az autóiparban 2021-ben. A drámai méreteket öltő globális chiphiány, a beszállítói lánc problémái, a megugró szállítási költségek és az elszálló nyersanyag- és energiaárak viszont darabokra zúzták ezeket az optimista várakozásokat. Az Európai Unió autópiaca az áhított növekedés helyett tovább zsugorodott tavaly, zsinórban második éve adtak el 10 milliónál kevesebb autót a kiemelten fontos régióban. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb statisztikáiból az is kiderült, melyek voltak 2021 legjobban és legrosszabbul teljesítő autómárkái.
Döntően a globális chiphiány, fontos alkatrészek szállítási késedelme, a gyártás drágulása, a forint gyengülése és a listaárak kétszámjegyű emelkedése miatt tovább zsugorodott az új autók piaca Magyarországon 2021-ben. A kihívásokkal teli évben a személyautók között idén is tarolt a Suzuki, a hazai gyártású Vitarának és SX4 S-Crossnak köszönhetően, míg a kishaszongépjárművek piacát a Ford uralta magabiztosan.
Budapesten számtalan mobilitási eszköz közül választhat, aki A-ból el szeretne jutni B-be, de az elmúlt években sok szempontból a legideálisabb megoldás a saját autó használata volt, még akkor is, ha a forgalmi dugók az utóbbi időben egyre nagyobb fejfájást okoztak az autósoknak. Azonban az új és használt autók árának és fenntartási költségeinek elszállása, a benzinárrobbanás, az urbánus parkolási és forgalmi kihívások olyan mértékben változtatják meg az eddigi körülményeket, hogy – sok más nyugati városhoz hasonlóan, ahol ezek a folyamatok évekkel korábban elindultak – tömegesen cserélhetik a városlakók és a vállalati szektor a saját autóikat olyan bérleti vagy megosztásos konstrukciókra, mint a carsharing. A külföldi példák azt mutatják, hogy az autómegosztás és egyéb mobilitási megoldások ötvözése sokat javíthat a városi környezet élhetőbbé tételében is, amihez azonban szükség van a terület megfelelő szabályozására, a fenntarthatóbb alternatívák akár kedvezmények útján való támogatására is.
A Suzuki jövő héten mutatja be új hibrid modelljét, az SX4 S-Crosst, amelynek magyarországi alapára 6 490 000 forint lesz – tudta meg a HVG.
A globális chiphiány az autóipar legégetőbb problémájává nőtte ki magát, a világban gyakorivá váltak a rövidebb-hosszabb ideig tartó ideiglenes gyárleállások, amelyek jelentős kiesést eredményeznek a vezető autógyártók termelésében. Az iparágnak ráadásul más kihívásokkal is meg kell küzdenie: az alapanyag-ellátási problémák, a szállítmányozási költségek megugrása, az acél, a műanyag és a magnézium szűkülő kínálata, a nyersanyagárak növekedés egyaránt jelentősen megemelte a gyártás költségeit. Mindezek együttes hatására jelentősen drágultak az új autók a világban és látványosan megnövekedett a megrendelés és átadás közötti várakozási idő. A kialakult helyzetben sokan a használt autók felé fordulnak, amelyek árában szintén kétszámjegyű drágulás következett be néhány hónap leforgása alatt. A közeljövőben enyhülés aligha várható, az előrejelzések szerint a globális chiphiány még 2022-ben is súlyos károkat okoz majd az iparági szereplőknek, a vásárlók pedig még magasabb árakkal találkozhatnak az új- és a használt autók piacán.
A globális csiphiány a magyarországi autógyártóknál is termelésingadozást okozott, az alkatrészek beérkezésének kiszámíthatatlansága tarthatatlanná tette a rendelések teljesítésének korábban megszokott rendjét. Az MTI-nek nyilatkozó cégek arról számoltak be, hogy a piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.
Európa vezetőit egyre nagyobb aggodalommal tölti el, hogy a globális chiphiány után újabb sokk lassíthatja a koronavírus-járványból történő gazdasági kilábalást: a kínai magnézium hiánya, amely olyan meghatározó iparágak fontos alapanyaga, mint az autó- és repülőgépgyártás, valamint az elektronikai ipar.
A világ egyik vezető autóipari és technológiai vállalata, a Magyarországon is több telephellyel rendelkező Continental elképesztően pesszimista várakozásokkal állt elő 2021-re vonatkozóan, a fő ok természetesen az egész iparágat sújtó globális chiphiány.
Hétfőre és keddre minden gyártási műszakot lemondott a Skoda a Mladá Boleslav-i és a Kvasinky-i üzemekben - közölte a szakszervezet a Radio Prague alapján.
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Visszakapják az önkormányzatok a területeket.
Az ukrajnai háborúról, az EU-val ápolt viszonyról és a magyar gazdaságról is beszélt a kormányfő.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?
Meddig nőhet még?